8/11 用事があるので後で追記、体裁を整える予定です。
気になった部分をつまみます。どうせ後で日本語化されるし。
ちなみにいまポイントを使うと追加で箱もらえるキャンペーンやってます。
https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3409660/page/1#p25051585
公式パッチノート
英語https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3409617
日本語https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/3409716/page/1#p25052087
New Content and Features
Added a new Strength Support Gem – Controlled Blaze: Supports melee attack skills, providing them with a chance to Ignite. Supported Skills deal more Ignite Damage for each Ignite inflicted with them, but less Damage.
Controlled Blaze – メレー攻撃用サポートジェム。Ignite chanceがあり、各IgniteごとにIgniteダメージが増加するがless damageになる。
Molten Strikeとかと相性良さそうだけどどうなんだろう。
Trauma: Supports strike skills you use yourself, causing you to gain Trauma the first time a Supported Attack Hits an Enemy. Supported Attacks deal added Physical Damage per Trauma, but also make you take Physical Damage per Trauma. Supported Skills can only be used with Axes, Maces, Sceptres or Staves.
既出のジェムだけどaxe, mace, sceptre, stavesだけとは…。
Molten Strikeいけるか。
Must support both a skill that creates minions which can be damaged, and an aura skill that creates permanent auras around you. Supported Aura Skills have no Reservation, and count as Blessing Skills. They cannot apply Auras on you unless you have Minions from a Supported Skill, but these Minions take a percentage of their Maximum Life as Physical Damage per second while you have an Aura from a Supported Skill on you.
既出ジェム:攻撃するミニオンのみなので小出しの時に考えたスキッターボットはダメだなあ。
Supports attack skills that use bows or wands and fire projectiles ahead. Instead of using that skill, you will throw mines in an arc that use that skill for you, targeting your location when you detonate them.
Locus Mine: 弧を描くようにmineを設置して自分の場所をターゲットに弓やワンドスキルを発射する。
これ使いようによってはかなり強そうに見えるけどどうなんだろう。
数値見ないことには何も言えないけど。
Supports spell skills that deal damage with hits and have no reservation. These spells sacrifice a percentage of your current life, to gain additional chaos damage based on how much life was sacrificed. Cannot support orb skills, brand skills, channelling skills, Vaal skills or skills used by traps or mines. Cannot modify the skills of minions.
hit系spellでreservationの無い奴のみ。
現在のライフの%を犠牲にしてchaos damageを追加する。
PFで使ってみたいな。
こういうタイプって大体ダメージでかいしね。
Atlas KeyPasssives
・Extreme Archaeology, which grants “200% increased Explosive Radius in your Maps”, “100% increased Explosive Placement Range in your Maps”, “Expedition Monsters in your Maps spawn with an additional 10% of Life missing” and “Number of Explosives is one”.
『マップ内での爆発半径が200%増加する』、『マップ内での爆発配置範囲が100%増加する』、『マップ内での遠征モンスターが最大10%の追加ライフを持って出現する』、および『爆薬の数が1個』
動画見た時から思ってたけど、これ微妙じゃない?
確かに全乗せで時間短縮にもなるしボーナスは美味しいけど
自分が無理なネガティブも引いちゃうんだよね。
範囲がでかいからネガティブ避けれないし完全に没になる可能性が高いなら要らないな。
Lucid Dreams, which grants “Vaal Side Areas in your Maps are no longer Corrupted”.
vaalサイドエリアはCorruptしなくなる。
動画でも見たこのパッシブ。
アフィックス次第な感じ。
datamineされてから取るか取らないか決めてもよさそう。
Destructive Play, which grants “The Maven summons 1 to 3 additional Bosses when Witnessing Map Bosses. Modifiers to the Final Map Boss in each Map also apply to these summoned Bosses.”
MavenがWitness中のマップボスとの戦いの時に追加で1~3匹ボスを追加する。
EoW,ExarchばかりだからMavenにテコ入れし続けてるけど結局微妙続きで
今回はようやくまともそうなのが出てきた。
追加で1出てくる確率80% 追加で2出てくる確率15% 追加で3出てくる確率5%
確率が一定でない感じだったら嫌だな。
All Hands, which grants “Your Maps have +40% chance to contain a random Master encounter”, “Modifiers to chance to grant an additional Master Mission on Map Completion instead apply to chance for that Master to be randomly encountered in your Maps at 150% of their value” and “Your Maps do not grant Master Missions when Completed”.
40%の確率でランダムマスターが登場し、マップクリア時のマスターミッション追加確率は150%増やしてランダムマスターが登場する確率に上乗せされ、マップクリア時のマスターミッション報酬はなくなる。
ミッションファーマーいるのかな。しかもランダム。
他のファームやってりゃ勝手に100とか溜まってるし必要なさそう。
Cassia’s Pride, which grants “Blight Monsters in your Maps take 75% less Damage from Players and their Minions” and “Blight Towers and their Minions in your Maps deal 300% more damage”.
Blightのモンスターはプレイヤーとそのミニオンの攻撃を75%カットするが、タワーからの攻撃は300%moreで食らう。
アクネメ以降Blightをほぼやってないけどスタン氷empでほぼ完封できてた時代とは違うか。
Speaker of the Dead, which grants “Tormented Spirits in your Maps can Possess Players for 20 seconds” and “Tormented Spirits in your Maps cannot Possess Monsters”.
幽霊が自分につくようになる。
いらないよね。
Endless Tide, which grants “Beyond Portals in your Maps cannot spawn Unique Bosses” and “Beyond Portals in your Maps have 50% less Merging Radius”.
Beyond bossが出なくなる代わりにマージ範囲が半分になる。
50%lessがどのくらいなのか想像しにくいかな。
たぶん取る必要もなさそう。
Arbitrary Tenets, which grants “Favours at Ritual Altars in your Maps randomly cost between 90% less and 80% more”.
Ritualのアイテムのコストがランダムに10%から180%に変化する。
平均で見たら安くはなってるけどt0が出てきたときに180%引いたら最悪すぎる。
これ持ち越ししたときの奴もランダムで変更になるなら
t0を持ち越してこれを取るといいのかもしれない。
Immutable Dogma, which grants “Cannot Reroll Favours at Ritual Altars in your Maps” and “Monsters Sacrificed at Ritual Altars in your Maps grant 100% more Tribute”.
報酬アイテムのリロールはできなくなるかわりに敵からのRitualの資源が2倍になる。
リロールで一番profitを増やすのにそれ潰すのか。
Unending Nightmare, which grants “Delirium Fog in your Maps never dissipates”, “Delirium Orbs cannot be found in your Maps” and “Simulacrum Splinters cannot be found in your Maps”.
これは小出し情報でやった奴。
トレードリーグなら要らないでしょう。
Timeless Conflict, which grants “Legion Encounters in your Maps have no Timer”, “Breaking out Monsters and Chests that are in stasis progressively causes a Schism”, and “Legion Encounters in your Maps begin once the Schism has occurred.”
上に同じ。
Crop Rotation, which grants “Harvest Crops in your Maps contain only Tier 1 Plants” and “Harvesting Crops in your Maps has a chance to upgrade the Tier of Plants of different colours”.
畑の収穫物はT1(最低値)で固定され、収穫物はティアがアップグレードする可能性と違う色になる可能性がある。
これもアップグレードする確率が高ければ有り。
しかし畑は意図的にRNG強くしてるね。
Bold Undertakings, which grants “Fortune Favours the Brave applies an additional random Option” and “100% more cost of the Fortune Favours the Brave Map Crafting Option”.
FFtBは追加でランダムのオプションを得るが、2倍のコストになる。
今回のkirac modは良いのが多いので、それらと同じノードをたくさんとってるなら
追加報酬として考えると少しだけ有りですね。
Overloaded Circuits, which grants “League Map Crafting Options also choose 3 random Notable Atlas Passive Skills associated with that League to treat as allocated” and “100% more cost of Map Crafting Options”.
リーグマップクラフトはリーグ要素に関係する3つのランダムなアトラスパッシブを取ったことにするが2倍のコストになる。
下手したらゴミ混ぜ込まれる可能性もある。
Meticulous Appraiser, which grants “Modifiers to Quantity of Items found in your Maps instead apply to Rarity of Items found in your Maps at 300% of their value”.
MapのIIQの代わりにIIRがIIQの300%分上昇する。
t1ユニーク狙いかあ。それでもquantがないと厳しいな。
結果的に大きくマイナスになる未来しか見えない。
IIQの半分をIIRに変換くらいならまだしも全部を偏らせるのは一般的には悪い。
何か別のものと組み合わせると良い結果が出るかもしれない。
The Seventh Gate, which grants “All possible League Map Crafting Options are Available while six Gateways are Allocated”.
Gateawayを6つ取ってる時、このリーグ中のkirac modのみならず、全ての可能なリーグmodをつけれるようになる。
6つ取ることはないのでゴミじゃないかな。
Forbidden Sanctum(サンクタム)
- The Forbidden Sanctum has been added to the core game. You’ll initially meet Divinia in the Oriath Docks in Act 10, who provides you with access to the Forbidden Sanctum.
- The Forbidden Sanctum has a maximum Area Level of 83.
- Introduced Forbidden Tomes, which are tradeable items that are found in the end game. A Forbidden Tome represents the entire first floor of the Forbidden Sanctum, and its rooms can be played back to back.
- Upon successfully completing a Sanctum floor, the next floor is generated as a tradable item with the state of your Sanctum built in, including your Boons, Afflictions, Resolve, Relics and Aureus.
- Relics have also returned and are now tradeable. They are locked in at the beginning of the first Sanctum floor, and cannot be changed for the remainder of the Sanctum run.
- Completing a Forbidden Sanctum run now requires killing Lycia in both her first and second form. She will always drop a Unique Relic, which have also been reworked and replaced as we rebalanced the Forbidden Sanctum.
- Primary defences now have some effect on protecting your Resolve. Armour provides Resolve Mitigation from Enemy Hits, Evasion grants a chance to Avoid Resolve loss from Enemy Hits, while Energy Shield provides you with Resolve Aegis, which is a mechanic that behaves similarly to how Energy Shield behaves for Life.
- The difficulty of Forbidden Sanctum has been increased, especially in the later floors. Monsters generally have more Life, and deal slightly more Resolve damage.
- Rare Monsters can now be found within the Forbidden Sanctum, and completing a room now requires killing all Rare Monsters present.
- Monsters in the Forbidden Sanctum are immune to damage if there is no player within 100 units of them.
- Boons and Afflictions have been reviewed and rebalanced, and we’ve also added new Boons and Afflictions themed around the new defensive mechanics.
- The Rusted Mallet minor Affliction that causes Monsters to have Knockback has been removed.
- Relic modifiers have also been reviewed and rebalanced. We’ve also added new Relic modifiers for the new defensive mechanics.
- We’ve also added more hazards and room variety to the Forbidden Sanctum.
- The Forbidden Sanctum has also been adjusted for Ruthless.
- サンクタムがコアに追加
- 最初にDiviniaに出会うのはアクト10のOriath dock。
- サンクタムの最大エリアレベルは83
- 取引可能なアイテムである「禁じられた書」を実装し、第1階層は全て見えて連続してプレイできる。それをクリアすると、次の階層がトレード可能なアイテムとして渡される。そのサンクタムの状態、boons afflictions resolve relics aureus全て含まれる。 relicsも取引可能(自分が装備できる奴ではない)
- 最初のサンクタムの階層が始まると、それらはロックされ、サンクタムの残りの部分は変更できない
- サンクタムは、Lyciaの第1形態と第2形態の両方を倒す必要があり、常にUnique Relicをドロップする。これらのRelicも再バランスが行われ、サンクタムの調整とともに置き換えらた。
- 主要な防御手段は今やResolveの保護に一定の影響を及ぼす。アーマーは敵のヒットからのResolve軽減が追加され、回避は敵のヒットからのResolve減少を回避する確率があり、ESはResolve Aegisを提供する。
- 後半の階層でサンクタムの難易度が上昇した。モンスターの体力が一般的に増加し、わずかにResolveダメージも増加した。
- サンクタム内にはレアモンスターも存在し、部屋をクリアするにはすべてのレアモンスターを倒す必要がある。
- サンクタム内のモンスターは、プレイヤーが100ユニット以内にいない限り、ダメージを受けません。
- BoonsとAfflictionsは見直されて再バランスが行われ、新しい防御メカニズムに基づいた新しいBoonsとAfflictionsも追加された。 モンスターにノックバックを持たせるRusted Malletという軽微なAfflictionは削除された。 Relicの修飾子も見直されて再バランスが行われ、新しい防御メカニズムに基づいた新しいRelicの修飾子も追加された。サンクタムには、ハザードや部屋のバラエティもさらに追加されている。
サンクタムが難易度上がって帰ってきた。
部屋をクリアするにはレアモンスターを全部倒さないといけないっての
スキップ余裕なステージがあったからそれ対策なんだろう。
報酬のユニークアイテムも今んとこ変更なしらしいので
良いアイテム(Balance of Terror)は高額になりそう。
Atlas change
- The following Maps have been added back to the Atlas: Academy, Acid Caverns, Arena, Basilica, Bazaar, Bog, Cage, Carcass, Channel, Courthouse, Dark Forest, Estuary, Forking River, Glacier, Grave Trough, Graveyard, Haunted Mansion, Iceberg, Ivory Temple, Lava Chamber, Lava Lake, Lookout, Mausoleum, Mesa, Mud Geyser, Palace, Pen, Reef, Spider Forest, Summit, Sunken City, Vault, and Waterways.
- The following Maps have been removed from the Atlas: Arid Lake, Armoury, Arsenal, Belfry, Canyon, Conservatory, Coral Ruins, Core, Crater, Crimson Township, Crystal Ore, Defiled Cathedral, Desert Spring, Dig, Dry Sea, Fields, Forbidden Woods, Foundry, Grotto, Jungle Valley, Laboratory, Lair, Lighthouse, Marshes, Overgrown Ruin, Plaza, Ramparts, Relic Chambers, Scriptorium, Shipyard, Shrine, Toxic Sewer, and Waste Pool.
Cemetaryが消えない限り大丈夫。
主要なファーム場所は残ってるから前期と大きく変わらない。
The Sextant modifiers that cause the Final Map Boss in each Map to drop an additional Shaper Guardian, Elder Guardian, or Conqueror Map have been changed to drop upon Completing your Maps.
今までmap bossから落ちてたのが、mapクリア時に落ちるようになる。
Guardian map farmはこれで終わりかな。
Vaalサイドエリア、様々な変更
ごちゃごちゃと書いてあるけど目を引くのはユニークエリアかな。
Uber Atziri部屋直通だったら嬉しい。
Atlas Passive Tree Changes
- The Shaping the Seas and Shaping the Valley Atlas Notable Passive Skills have been removed from the Atlas Tree, and the new Bold Undertakings and Overloaded Circuits Keystones have taken their position. There are now 6 Atlas Passive Skills in this cluster (previously 5), which each provide “Maps found have 5% chance to be 1 tier higher” (previously 4%).
- Added a new Maps cluster to the Atlas Passive Tree. The Notable, Shaping the World, partially compensates for the loss of Shaping the Valleys and Shaping the Seas. It provides “Final Map Boss in each Map has 5% chance to drop an additional connected Map” and “Maps found have 10% chance to be 1 tier higher”, while the 2 small Atlas Passive Skills each provide “Maps found have 5% chance to be 1 tier higher.”
- Added a new Beyond cluster to the Atlas Passive Tree. There are 3 Notables in this cluster, Swarming Hive grants “Beyond Demons in your Maps have 100% increased chance to be followers of K’tash” and “30% more Divination Cards found from Beyond Demons in your Maps that are followers of K’Tash”. Pale Clarion grants “Beyond Demons in your Maps have 100% increased chance to be followers of Beidat” and “30% more Basic Currency Items found from Beyond Demons in your Maps that are followers of Beidat”. Voracious Throng grants “Beyond Demons in your Maps have 100% increased chance to be followers of Ghorr” and “30% more Unique Items found from Beyond Demons in your Maps that are followers of Ghorr.” The 4 small Atlas Passive Skills in the cluster each grant 5% increased Quantity of Items dropped by Beyond Demons in your Maps.
- Added a new Torment cluster to the Atlas Passive Tree. The Notable, Paranormal Meeting, grants “Your Maps are haunted by an additional Tormented Spirit”, while the 3 small Atlas Passive Skills each grant “Tormented Spirits in your Maps have 25% increased Duration.”
- Added a new Vaal Side Areas Cluster to the Atlas Passive Skill Tree. The Notable, Unimaginable Horrors grants “Unique Bosses in Vaal Side Areas in your Maps deal 30% more Damage”, “Unique Bosses in Vaal Side Areas in your Maps have 100% more Life” and “Vaal Side Areas in your Maps have 20% chance for Rewards from Vaal Vessels to be Duplicated.” The 3 small Atlas Passive Skills each provide “Your Maps have +2% chance to contain a Vaal Side Area.”
- Another Adjacent Map Drop Chance small Atlas Passive Skill has been added around Hunting Season, Archaeology Tour, Covert Stakeouts and Mining Partnership Notable Atlas Passive Skills to make space for the new All Hands Keystone.
- The Sturdy Construction Atlas Passive Skill no longer has “Blight Towers and their Minions in your Maps deal 20% more Damage”. Instead, it now has “Blight Monsters in your Maps take 12% increased Damage”.
- The Delirium Difficulty and Persistence small Atlas Passive Skill that provides “Delirium in your Maps increases 5% faster with distance from the mirror” and “Delirium Fog in your Maps dissipates 4% slower” has been removed from the Atlas Passive Tree.
- The Seance and Unrelenting Torment Notable Atlas Passive Skills have swapped locations on the Atlas Tree.
- Some other Atlas Passive Skills have moved location to make space for the new Keystones and Clusters added.
「Shaping the Seas」と「Shaping the Valley」アトラスの特筆すべきパッシブスキルはアトラスツリーから削除され、新しい「Bold Undertakings」と「Overloaded Circuits」キーストーンがその位置を引き継ぎました。このクラスターには以前5つだったものが、新たに6つのアトラス・パッシブ・スキルが存在し、それぞれ「見つかるマップは5%の確率で1つ上の階層になる」(以前は4%)効果が提供されます。
新しいマップのクラスターがアトラス・パッシブ・ツリーに追加されました。特筆すべき「Shaping the World」は、「Shaping the Valleys」と「Shaping the Seas」の損失を部分的に補うもので、「各マップの最終ボスは追加の関連マップをドロップする確率が5%」および「見つかるマップは10%の確率で1つ上の階層になる」効果を提供します。2つの小さなアトラス・パッシブ・スキルは、それぞれ「見つかるマップは5%の確率で1つ上の階層になる」効果を提供します。
新しい「Beyond」クラスターがアトラス・パッシブ・ツリーに追加されました。このクラスターには3つの特筆すべき効果があり、そのうちの1つである「Swarming Hive」は、「あなたのマップのBeyond DemonsはK’tashの追従者となる確率が100%増加し、K’tashの追従者であるBeyond Demonsから見つかるDivination Cardsが30%増加します」といった効果を提供します。その他の2つの効果も同様のテーマで、それぞれ「Pale Clarion」、「Voracious Throng」といいます。クラスター内の4つの小さなアトラス・パッシブ・スキルは、マップ内のBeyond Demonsからのアイテムのドロップ数量を5%増加させます。
新しい「Torment」クラスターがアトラス・パッシブ・ツリーに追加されました。特筆すべき「Paranormal Meeting」は、「あなたのマップには追加のTormented Spiritが出現する」といった効果を提供し、3つの小さなアトラス・パッシブ・スキルは「あなたのマップ内のTormented Spiritsの持続時間が25%増加する」といった効果を提供します。
新しい「Vaal Side Areas」クラスターがアトラス・パッシブ・スキル・ツリーに追加されました。特筆すべき「Unimaginable Horrors」は、「あなたのマップ内のVaal Side Areasのユニークボスは30%の追加ダメージを与え、100%の追加ライフを持ち、20%の確率でVaal Vesselsからの報酬が複製される」といった効果を提供し、3つの小さなアトラス・パッシブ・スキルは「あなたのマップはVaal Side Areaが出現する確率が+2%増加する」といった効果を提供します。
また、「Hunting Season」、「Archaeology Tour」、「Covert Stakeouts」、「Mining Partnership」といった特筆すべきアトラスのパッシブスキルの周囲に、新しい「All Hands」キーストーンのスペースを作るための隣接マップのドロップ確率の小さなアトラス・パッシブスキルが追加されました。
「Sturdy Construction」アトラス・パッシブスキルはもはや「Blight Towers and their Minions in your Maps deal 20% more Damage」を持たず、代わりに「Blight Monsters in your Maps take 12% increased Damage」となりました。
「Delirium Difficulty and Persistence」アトラス・パッシブスキルはアトラス・パッシブ・ツリーから削除されました。「Delirium in your Maps increases 5% faster with distance from the mirror」と「Delirium Fog in your Maps dissipates 4% slower」の効果がありました。
「Seance」と「Unrelenting Torment」という特筆すべきアトラスのパッシブスキルがアトラス・ツリー上で位置を交換しました。
他にも新しいキーストーンやクラスターを追加するために、いくつかの他のアトラス・パッシブスキルが位置を変更しました。
んー動画でチラっとみた位置的に前より離れてる気がするんだけどな。
一応atlasマップの昇りは速くなるかな?
Beyondも名前なんてわからんし実際にatlasマップ見させて欲しいな。
League Changes
- The Domain of Timeless Conflict now has a minimum area level of 80. Specific Timeless Emblems and Unrelenting Timeless Emblems no longer provide additional area levels.
- Additional area levels are now added based on the number of Emblems used. 4 Emblems increases the area level by 1, and 5 Emblems increases it by 2.
- Each Unrelenting Timeless Emblem increases the area level by 0.5 area level (rounding down). Meaning with 5 emblems the maximum area level is 84.
- The 20% increased Experience gain for each Timeless Emblem has been removed.
- Each Unrelenting Timeless Emblems now adds 10% increased Experience Gain (previously 20%), and this is now stated on the item tooltip.
- Each Timeless Emblem and Unrelenting Timeless Emblem now adds 15% more Monster Life (previously 10%), and now also adds 10% increased Monster Damage.
無事5way死亡。
画面小さくしてatlasマップ開きながらインベントリのジェムをたまにカチカチレベルアップするだけで
誰でも簡単にレベル上げの時代は終わってしまった。
むしろ今までよく生き延びてたなという印象。
次からはchayula runをするしかない。
操作が面倒で少し5wayより遅れるけど十分でしょう。
Ascendancy Balance
Guardian:
どのくらいのもんかピンとこないのは普段Guardianをやってないからか。
Chieftain:
Hinekoraは先走り情報の通りママだし、Tasalioは20%physical変換消えちゃった。
Ngahamuはマシだけど…。全部ニッチすぎて…。
Ramakoとかナニコレ。
Ramako, Sun’s Light: No longer provides “+25% to Fire Damage over Time Multiplier”, “25% chance to Ignite” or “Damage Penetrates 15% Fire Resistance”. It now provides “Nearby Enemies’ Fire Resistance is 0% against Damage over Time while you are Stationary.”
Nearby, Stationaryの2単語見ただけで熱が出る。
酷いリバランスだと思うけど
どうせ元々リーグスタートでは絶対選ばないしどうでもいいか。
Ascendancy:
Guardianノードは思いっきりナーフ。
Chieftainは「トーテムは召喚時に周囲の敵を2秒間taunt」、「Unaffected by Ignite」および「Str 10%」。
うーんしょうもない。
Occultist:
Frigid wakeの修正のみ。
“4秒毎に50%の確率で近くの凍結していない敵を0.6秒間凍結させる “
前よりも良くはなった。
Passive Skill Tree Balance
- Added a new Fire Damage with Attack Skills cluster to the Passive Skill Tree to the south-west of the Marauder’s starting location. The Lava Lash Notable Passive has been moved into this new cluster, which contains two other Notables, Settling Ash, which provides “Nearby Enemies are Covered in Ash if you haven’t moved in the past 2 seconds”, and Concussive Force, which provides “Hits Stun as though dealing 50% more Melee Fire Damage” and “Ignites from Stunning Melee Hits deal 20% more Damage.”
- Added a new Ignite and Bleeding Duration cluster to the Passive Skill Tree to the south-west of the Marauder’s starting location. The Notable, Cauterisation, provides “Bleeding enemies cannot inflict Bleeding on you” and “Ignited enemies cannot Ignite you.” The Harvester of Foes cluster has been shifted down slightly to make space for the new cluster.
- Added a new Fire Damage with Attack Skills cluster to the Passive Skill Tree to the south-west of the Duelist’s starting location. The Notable, Invigorating Blaze, provides “+10% to Fire Damage over Time Multiplier with Attack Skills”, and “Recover 2% of Life when you Ignite a non-Ignited Enemy.” The Champion of the Cause and Bannerman cluster has been moved to Lava Lash’s old location to make space for this new cluster.
- The Magmatic Strikes Notable Passive Skill no longer provides “Gain 10% of Physical Damage as Extra Fire Damage.” Instead, it now provides “Every 10 seconds, gain 30% of Physical Damage as Extra Fire Damage for 4 seconds.”
- The Dirty Techniques Notable Passive Skill no longer provides +10% to Damage over Time Multiplier for Ailments. It now causes Damaging Ailments to deal damage 15% faster (previously 10%). The two small Passive Skills prior both now cause Damaging Ailments to deal damage 5% faster (previously 15% increased Duration of Ailments on Enemies, and 15% increased Damage with Ailments).
- The Vengeant Cascade Anointed Notable Passive Skill no longer provides 15% increased Projectile Speed, “Attack Projectiles Return to you”, or “Returning Projectiles Pierce all Targets.” Instead, it now provides “Returning Projectiles have 150% increased Speed.”
- Quality on the Anomalous Faster Projectiles Support now grants Projectiles from Supported Skills have 0-10% chance to Return to you (previously 0-60%).
- The Timeless Jewel-exclusive Strength of Blood Keystone no longer provides 1% less Damage taken for every 2% Life Recovery per second from Leech. Instead, it now provides 2% additional Physical Damage Reduction for every 3% Life Recovery per second from Leech.
- Added a new Charge Mastery: Nearby Enemies cannot gain Power, Frenzy or Endurance Charges.
- The “Totems Taunt Enemies around them for 1 second when Summoned” Totem Mastery has been replaced with “1% of Physical Attack Damage dealt by your Totems is Leeched to you as Life.”
一番上のmarauderの奴さあ。
2秒間動かなかったらとかやらしいよね。
大半がchieftain用の変更だと思うけど
・The Magmatic Strikes Notable Passive Skill no longer provides “Gain 10% of Physical Damage as Extra Fire Damage.” Instead, it now provides “Every 10 seconds, gain 30% of Physical Damage as Extra Fire Damage for 4 seconds.”
every x sec, ~~~ for y sec.
こういうタイプすごい嫌いなんだけどやめてもらっていいですか。
・Vengeant Cascade
リターンはなくなって、戻ってきたprojectileの速度が150%増加するようになる。
この調整は前回のリーグ開始前にやるべきだった。
どんなクソビルドでもとりあえずこれつけとけば何とか見れるようになってたし。
・Quality on the Anomalous Faster Projectiles Support now grants Projectiles from Supported Skills have 0-10% chance to Return to you (previously 0-60%).
0-10%にまでナーフ。ナーフしすぎじゃない?
これ使ってたのってそんないないでしょ。blazing salvoあたり?
とりあえずリターン系はnimis以外許さないって事で。
・The Timeless Jewel-exclusive Strength of Blood Keystone
2% additional Physical Damage Reduction for every 3% Life Recovery per second from Leech.
リーチからのライフリカバリー3%ごとに2% physical damage reductionになる。
前は全部のdamage reductionで、一度無敵ビルド出てナーフされてるんだっけか。
Skill Balance
・The Temporal Chains skill gem now has “Other effects on Cursed enemies expire 25% slower” at all gem levels (previously 40%).
毒ビルドナーフ。強すぎたしね。
・Vaal Summon Skeletons now Summons 1 Skeleton Mage at gem level 1 (previously 0), scaling up to 5 at gem level 20 (unchanged).
スケメが出るように。
・Ruthless Support now causes Ruthless Blows with Supported Skills to deal more Damage with Ailments caused by Melee Hits (previously more Damage with Bleeding caused by Melee Hits).
全Ailmentに対応。
・Unseen Strike, triggered by The Hidden Blade Unique Dagger, no longer has a cooldown of 0.5 seconds.
これdual wieldのときに2倍出るようになったと。
うーん。どうでも良さそう。
・Added the Orb tag to the Cremation Skill Gem.
たぶんもしかしたらナーフかな?
Orb tagがつくことによって使えないサポジェムが出てくると思うけど
影響が出ないなら大丈夫。
Item Balance
- The Veiled modifier which grants increased Duration of Ailments you inflict while Focused modifier now has values of 36-40% (previously 81-90%). Crafted versions of this modifier have been adjusted accordingly.
念入りにつぶすね。
Ailment DoTって大体これつけてたと思うけど 。 - Flask modifiers that grant a percentage of Life Recovery to Minions now grant much higher values to account for Minion Life scaling to higher values than players, particularly in the endgame. Previously tiers ranged from 51%-80%, they now range from 100%-200%.
- The Crucible Passive Skill that caused Totems to Explode on Death, dealing a percentage of their Life as Physical Damage has had values divided by 20. This change affects existing items.
クルーシブルのトーテム爆破ダメージは5%にまでなったのかな?
95%ダメージ減少はすごい。
潰すって宣言してたし、しゃーない。
Monster Balance
多くのボスからスタン無効が削除され、Shaper,Elder,Conq GuardianからInfluenced itemsの落ちる数が大幅に減り、Tainted currencyはBeyond bossから少しだけ落ちやすく、他は少しだけ落ちにくくなり、
ダメージを受けない状態の敵は回復しなくなり、BelfryはLava lakeと同じようにaddsがレアではなくなった。
Bug fix
Fixed a bug which caused Leap Slam to always use your main-hand weapon to determine attack time when dual-wielding.
dual wielding中にリープスラムすると速度がメインハンドだけで決まってたんだそうな。
これ誰か気づいてた人いるのかな。
おわりに・あとがき
毒ビルドは思いっきりナーフ。
ビルドによっては20~40%くらいは打撃受けたんじゃないでしょうか。
それにしてもメタが変わるみたいな話聞いてたけど、これは何?
このRuthChris’dってのでちょっと吹いちゃったんだけど。
ルースレスのメタが変わるって話だったのかねえ。
ルースレスをプレイしてる人達、数十名程度はGGGの頑張りに感謝してることでしょう。
パッチノート内でin ruthlessの言葉は133もあるんだけどさ。
bug fix抜いたらruthlessが半分くらいの量しめてて笑っちゃうんだよね。
クリス「Ruthlessはサイドプロジェクト」
クリス「3.22は変更が多い」
何だったのか。
まあでも今回のパッチは物足りなさはあるものの、まだ未公開情報もあることだしで
全然いけるかなと。たぶん。
コメント
お疲れ様です
僕も人生ルースレスです
ruthlessとるかd4とるか
真のulti始まったな
D4が面白ければPOE切り捨てて避難できるのにクソゲーなのがなあ
ハクスラ界隈もう終わりや
勝手に一人で終わってろ
辞めれば?
D4おじさんがキレてるのかPOEおじがキレてるのかわかりづらくて草
うんちブリブリ鰤ZARDくん一人だけ終わってるだけだからw
勝手にこっち巻き込むな
せめてリーグ要素がulti並に良ければな
プロジェネシスとパスファインダーのライフフラスコがぶ飲みが許された?
やっぱGGGは優しいや、ヴェンカスはあまりにイカれてたから仕方ない
未公開情報があるというとはどこかに書いてありますか?
ジェムの数値とか未公開新ユニークがまだ10種類以上あるってとこでしょ
調整系はこれでおわりよ
ジェムユニークとあとタトゥーもかな?
ビルド組んで遊ぶリーグだ
meleeやった事ないしboneshatter触るか〜
まさかのブラッドノッチ据え置き?
D4だったら絶対にナーフしてただろうな、やっぱ信じられるのはGGGよ
パスファも執行猶予だしサンクタムユニも据え置きだしベンカスは妥当だしラスレス塗れを見なかった事にすればまあまあ…
いややっぱりラスレス塗れは…
メタ少しナーフしただけであとはたっぷりルスレス調整
さ、田植えするか
Guardian map farm終わりってどゆこと?
変わんなくない?
alterの効果などで複数枚落ちる事がなくなった
んー、箱farmならThe Seventh Gate結構良さそうだけどな
ゲートウェイ6つなら11~13ポイントくらいで取れるし
今まではkirac mod次第でやるファーム強制されてたけど何でも好きなファームできるのはありがたい
3.22は変更多いって言われててこのスカスカ具合はがっかりだなあ
Keystoneがエグコンで出したやつ以外面白みないし変なモードでパッチノート半分埋まってるのが……
メタも3.20とあんま違いなさそ〜
poe民「d4一週間で飽きたw」
poe民「poe一週間で飽きたw」
それは元々なんだよなぁ
D4は苦痛でやめた
POEは満足してやめた
よっしゃmeleeやるかーとは…ならなかったなぁ
POE1残ってるの8人でそのうち7人がruthlessの調整してるって書き込み見てふいた
毒ナーフでPoisonSRSもしんどくなって、Anomalous Faster Projectilesナーフはスケメに痛い。
強かったスペクターも3.22はいないだろう。
サモナーは毎期何かしらナーフされてるな。
スターターにできそうなサモナービルドはPopcornSRSくらいか?
結局バリスタ系エレメorチャンプが鉄板な気がする(EA, Artillery Ballista)
3.21でArtillery Ballistaビルドやりましたがとんでもなく楽で強くて硬くて1stキャラでもいけるという四拍子くらい揃ったビルドでした
EAも同じく強い
細かい仕様は知らんけど、リーグ要素考えてもEAはド安定だと思うわ
帰ってきたサンクタムもやれる
有名配信者もredditもなんやねんこのパッチノート…ってお気持ち表明しまくりだな
未公開情報がいっぱいないとやばい
リーグがちゃんと楽しければいつも通り楽しめると思うけど
それはそれとして、このパッチノートを問題ないと思って提出しちゃうのがヤバすぎ